Smienk Trapliften

Bedrijf: Smienk Trapliften

De Zoho CRM implementatie bij Smienk Trapliften: efficiëntie en inzicht dankzij een slimme CRM-integratie voor zowel inkoop als verkoop mét AFAS koppeling.

StandaardMaatwerk

Over Smienk, de uitdaging en de oplossing

Over Smienk Trapliften: Smienk is dé specialist in gebruikte trapliften. Door gebruikte liften in te kopen, op te knappen en bij nieuwe klanten te plaatsen, maakt Smienk trapliften betaalbaar voor een breder publiek én levert het bedrijf een belangrijke bijdrage aan duurzaamheid binnen de zorgtechniek.

De uitdaging: Met een groeiende organisatie en complexe processen voor zowel inkoop als verkoop, werd het steeds lastiger voor Smienk om overzicht te houden én efficiënt te blijven werken. De bestaande systemen en werkwijzen boden onvoldoende ondersteuning voor schaalbare groei. De wens: één centraal systeem voor CRM-processen, gekoppeld aan de backoffice in AFAS, met optimale ondersteuning voor het commerciële team.

De oplossing: Tactick hielp Smienk bij het volledig inrichten van hun inkoop- en verkoopprocessen binnen Zoho CRM, met tools zoals Zoho Sign, inclusief een slimme koppeling met AFAS. Het resultaat? Eén gestroomlijnde werkomgeving waarin medewerkers met minimale handmatige handelingen hun werk kunnen doen, van het eerste klantcontact tot de uiteindelijke order.

“Dankzij Tactick kunnen we nu écht schaalbaar werken. Alles loopt vloeiend via Zoho, en we houden het overzicht: van inkoop tot verkoop.”

Inkoopproces in Zoho CRM: automatisch en foutloos

Smienk koopt gebruikte trapliften op, die opnieuw geplaatst worden bij andere klanten. Binnen Zoho CRM hebben we het inkoopproces zo ingericht dat er twee scenario’s worden ondersteund:

  • Terugkoop lift: Het product is al eerder verkocht door Smienk. Bij het selecteren van dit product worden automatisch alle relevante gegevens ingevuld op de inkoopkans.

  • Nieuwe lift: Op basis van merk, type en bouwjaar wordt automatisch een nieuwe productnaam en -nummer gegenereerd. Dit nieuwe product wordt zowel in Zoho als in AFAS aangemaakt.

Pas wanneer een inkoop definitief doorgaat, worden de gegevens naar AFAS verstuurd en wordt automatisch een inkooporder aangemaakt. Zo blijven beide systemen synchroon, zonder onnodige (handmatige) data-overdracht.

Verkoopproces: van lead tot ondertekende order, alles in Zoho

Nieuwe leads stromen binnen via websiteformulieren, telefonie, mailcampagnes en Google Ads. Deze leads worden automatisch opgevolgd via e-mails en een takenflow, met als doel: een afspraak tussen klant en adviseur. Bij een afspraak wordt de lead automatisch geconverteerd naar contactpersoon en verkoopkans. Dan wordt een offerte gegenereerd op basis van klantwensen en beschikbare liften. De offerte verzonden via Zoho Sign, zodat de klant digitaal en direct kan ondertekenen, ook op locatie. Na goedkeuring wordt de order automatisch gegenereerd, mits een medewerker een controle-checklist heeft afgerond. Vanaf dat moment wordt ook hier de koppeling met AFAS geactiveerd voor verdere verwerking van de order.

Meer inzicht met Zoho 

Dankzij de integratie met Google Ads en slimme dashboards en rapportages in Zoho, beschikt Smienk over real-time inzicht in de verkoopfunnel, effectiviteit van marketingkanalen en de waarde en status van lopende offertes en orders. Alleen de relevante data komt in AFAS terecht. Door de harde scheiding tussen CRM en backoffice blijft AFAS schoon en overzichtelijk: precies zoals het bedoeld is. Zo worden twee werelden gecombineerd en het meest ideaal ingezet.

Het resultaat

  • Eén centraal systeem voor alle commerciële processen, zonder dat men in AFAS hoeft
  • Minder handmatige handelingen, meer automatisering
  • Schone en betrouwbare data in AFAS
  • Betere samenwerking tussen afdelingen
  • Real-time inzicht in prestaties en pijplijn
Software

De software die gebruikt wordt

Zoho CRM is de kernapplicatie die ingezet wordt. Daarbij worden ook tools als Marketing Automation, Zoho Sign en Zoho Analytics t.b.v. inzicht en rapportage ingezet. En er is een AFAS koppeling actief.

Andere cases

UnameIT

UnameIT, SAAS

Een SAAS bedrijf (IT/software bedrijf) met een typisch vraagstuk: een implementatie van een CRM-systeem en een ticketing tool. Tevens is er een Exact Online koppeling die met verschillende administraties gekoppeld is. De klantdoelgroep is Automotive, waar je te maken hebt met verschillende lagen en smaken (dealers, holdings, locaties, etc.).

Uniek Speelprojecten

Unieke Speelprojecten, Recreatie

Een bedrijf dat gespecialiseerd is in speeltoestellen voor scholen, kinderdagverblijven en recreatie met een typisch vraagstuk: een implementatie van een CRM-systeem dat het proces begeleid van aanvraag tot facturatie. Met als extra uitdaging de automatisering van het versturen van de geavanceerde offertes.

Fit20

fit20, Franchise

fit20 is een snelgroeiende internationale franchise formule. Wij hebben fit20 geholpen bij het het implementeren en integreren van Zoho One in de de bestaande IT landschap. Een erg mooi en uitgebreid project met technische hoogstandjes!