Client Script in Zoho CRM

21 augustus 2023 - Client Script, Zoho CRM

Ken je Client Script in Zoho CRM? Een enorm nuttige feature om fouten te voorkomen en efficiënt te werken. In dit artikel wordt deze functionaliteit toegelicht. De korte samenvatting: met Clientscript kan je zaken automatiseren met JavaScript, zonder dat je tussentijds hoeft op te slaan om een workflow te triggeren. Ideaal voor pre-fillen, validatie, filtering en pop-ups.

Misschien is het je wel opgevallen. Aan de zijkant van het scherm in Zoho CRM zit een klein tabje ‘Client Script’. Wat deze interessante functionaliteit kan, bespreken we in dit artikel. Het is namelijk een zeer nuttige mogelijkheid, om je CRM veel meer te laten doen dan je momenteel denkt!

Wat is Client Script?

Wellicht heb je al eerder gehoord van scripts/functies die je kan schrijven in Deluge, waarmee je zaken kan automatiseren. Bijvoorbeeld scripts die een berekening doen of een API aanroepen. Dit zijn Scripts die getriggerd worden door een workflow in Zoho CRM. Echter, deze automatisering loopt altijd achteraf, ná het opslaan. Dat is de trigger. Je hebt echter ook situaties dat je per direct een script wilt uitvoeren, zonder dat je tussentijds wilt opslaan. En dat is waar Clientscript om de hoek komt. Met code zaken automatiseren tijdens je acties in het CRM, zonder te hoeven opslaan. Je kan veldjes automatisch invullen, valideren, berekeningen laten doen, etc., en je kan gewoon doorgaan met het invullen van je record. Dit wordt niet met Deluge gedaan, maar gaat op basis van JavaScript.

Wat kan je met Client Script?

‌Onder andere:

– Directe validatie op velden
– Automatische aanvullen, corrigeren en/of genereren van data in velden
– Pop-ups in het systeem op basis van eigen criteria
– Filtering op bijvoorbeeld je look-ups

Directe validatie op velden

Als je velden in het CRM wilt valideren met script, kan dit met clientscript, zonder te hoeven opslaan. Het veldje wordt dan rood, net zoals bij normale validatieregels. Alleen eerder dan bij het opslaan. Bijvoorbeeld: Korting mag niet hoger zijn dan 5% van het totaal bedrag. Als het kortingsveld wordt ingevuld, zal clientscript direct de berekening uitvoeren en de controle hierop doen.

Automatische aanvullen, corrigeren en/of genereren van data in velden

Als je een record aanmaakt, kan het zijn dat je bepaalde waarden al wilt pre-fillen. Dat kan nu. Bijvoorbeeld naamgeving van records in een bepaalde structuur. Of een specifieke notitie afdwingen (denk aan hoofdletters, of een telefoonformat). Een ander voorbeeld is de Postcode API: Je vult straat, huisnummer en postcode in, en de rest van de velden worden per direct ingevuld.


Pop-ups in het systeem op basis van eigen criteria

Onder specifieke omstandigheden wil je wellicht een waarschuwing geven. Het is nu mogelijk om een eigen pop-up message te genereren op je eigen gewenste moment met een eigen boodschap.

Filtering op bijvoorbeeld je look-ups

Je kan ook erg mooi je look-up velden slimmer maken. Stel je wilt alleen contactpersonen van een bepaald bedrijf tonen in je lookup, dan kan dit met clientscript. Je kan allerlei slimme filtering doen, zodat je look-up resultaten lijst korter wordt. Dit voorkomt fouten en werkt gebruikvriendelijk!

Hulp nodig?

Ook ClientScript implementeren in Zoho CRM? Neem contact met ons op.