De juiste technologie & een goede implementatie(partner) zijn twee succesfactoren voor CRM. 

Het succes van een CRM implementatie staat of valt bij de juiste vertaling van de bedrijfsprocessen in de technologie van het CRM-systeem. Het is daarom belangrijk uw behoeften en processen goed in kaart te brengen. Wat zijn mijn requirements, wensen en behoeften? Welke processen implementeren we? Deze informatie leidt tot een concreet implementatieplan en projectscope. Wij helpen u graag met een behoefte- en procesinventarisatie sessie.

Wat ons betreft een zeer belangrijke eerste stap bij implementatie. Eerst denken, dan doen! 

Tips: definiëren van processen

Om uw processen goed te beschrijven kan je aan de hand van bovenstaande afbeelding de ‘W-vragen’ stellen. Laten we het uitwerken met een voorbeeld.

  • Wat moet er gebeuren?
  • Wanneer moet het uitgevoerd worden?
  • Wie moet dit doen?
  • Hoe moet het worden uitgevoerd?
  • Waarom is deze stap nodig?

De ‘Wie‘, ‘Wat‘, ‘Wanneer‘ vragen zijn minimaal nodig voor de procesbeschrijving.

De ‘Hoe‘-vraag kan dienen om een beschrijving te geven van de invulling van de taak of het proces. Zo kan je een protocol/instructie schrijven voor bijvoorbeeld nieuwe medewerkers.

Ter verdieping is nadenken over de ‘Waarom‘-vraag erg interessant. Waarom deze processtap? Welke waarde voegt het toe (voor de klant)? Wat is het doel, de uitkomst? Is deze stap nodig?

Voorbeeld: Piet van telemarketing (wie) moet binnen twee dagen (wanneer) de nieuwe lead nabellen (wat). Waarom: snel contact met de lead is belangrijk en klantvriendelijk. Hoe: in het telefoongesprek met de lead behandel je de volgende vragen: (…)